Pages

|

Saturday, 9 November 2013

Hakikat

Karya: Lynnz Lorenzo


Shafiq  melangkah  longlai  menuju  ke  kelas.  Dia  betul-betul  hilang  semangat  untuk  belajar  pada  hari  itu.  Nasib  baik  guru  Matematik  tidak  masuk  pada  hari  itu. 

            “Fiq,  apa  kena  dengan  kau  hari  ni?  Tak  bermaya  aje  aku  tengok  kau,”  tegur salah  seorang  rakannya,  Azmeer.  Shafiq  hanya  tunduk membisu tetapi tak lama  kemudian dia berbicara.

         “Cikgu  Melissa  tak  datang  kan  hari  ni?”  soal  Shafiq  untuk  menambahkan  kepastiannya  walaupun  dia  sudah  mengetahuinya.  Dia  memandang  wajah  Azmeer.  Kemudian  Azmeer  menggeleng-gelengkan  kepalanya.

            “Ha’ah,  kenapa?”  soal  Azmeer  kembali.  Shafiq  kembali  membisu.  Azmeer  mengeluh.  Tidak  faham  dengan  gelagat  rakannya  pada  hari  itu.  Apa  kena  dengan  Shafiq?  Kenapa  tiba-tiba  tanya  pasal  Cikgu  Melissa?

Shafiq  membelek-belek  helaian  buku  di  depannya.  Apa  yang  dibaca  lansung  tidak  masuk  ke  dalam  kepalanya.  Walaupun  peperiksaan SPM  hanya  tinggal  beberapa  bulan  lagi,  fikirannya  masih  teringatkan  Cikgu  Melissa.  Entah  kenapa  Cikgu  Melissa  dapat  menawan  hatinya.  Padahal  ramai  lagi  budak-budak  perempuan  di  sekolah  itu  yang  tergila-gilakannya.  Cuma  dia  yang  malas  melayan  gelagat  mereka. 

Shafiq  akan  rasa  bersemangat  untuk  belajar  apabila  tiba  waktu  pembelajaran  Sejarah  yang  diajar  Cikgu  Melissa.  Walhal,  Sejarah  adalah  matapelajaran  yang  paling  dibencinya  sebelum  ini. 

Tetapi  sejak  kemunculan  Cikgu  Melissa,  dia  mula  meminati  matapelajaran  itu.  Dia  cukup  senang  dan  amat  faham  dengan  cara  guru  itu  mengajar.  Setiap  kali  guru  itu  sedang  mengajar,  dia  selalu  melihat  pergerakan  bibir  Cikgu  Melissa  yang  merah  merekah  bak  delima  itu  tanpa  secalit  gincu  atau  pelembab  bibir. 

Cikgu  Melissa  lebih  senang  tanpa  memakai  alat  solek  di  mukanya.  Kecantikan  semula jadi  yang  terdapat  pada  Cikgu  Melissa  itulah  yang  dapat  memikat  hati  Shafiq.  Tidak  seperti  guru  wanita  yang  lain,  muka  mereka  nampak  lebih  tebal  disaluti  dengan  pelbagai  jenis  kosmetik  yang  berjenama.  Langsung  tidak  nampak  keaslian  wajah  mereka.  Setiap  kali  dia  melihat  dan  merenung  wajah  Cikgu  Melissa,  hatinya  akan  berasa  senang.  Tidak  hairanlah  Syafiq  ingin  selalu  menatap  wajah  guru  itu.

Pelajar-pelajar  di  dalam  kelas  5  Bestari  tersenyum-senyum.  Ada  yang  berbisik-bisik  sesama  sendiri.  Shafiq  menuju  ke  tempat  duduknya.  Dia  mengerutkan  dahinya.  Hairan  dengan  gelagat  pelajar-pelajar  di  dalam  kelasnya  pada  hari  itu  termasuk  rakan-rakanya  sendiri. 

“Woi,  Meer,  Az!  Apsal  dengan  korang  semua?  Tersenyum-senyum  tak  tentu  pasal!  Ada  apa-apa  ke?”  soal  Shafiq  kehairanan.  Hatinya  melonjak-lonjak  ingin  tahu  apa  yang sedang  berlaku.

           “Kau  tak  tahu  ke?  Hari  ni  kan  Hari  Jadi  Cikgu  Melissa,  so,  diaorang  rancang  nak  surprise-kan  Cikgu  Melissa  bila  dia  masuk  nanti,”  jawab  Azman  diringi  dengan  gelak  ketawanya.  Disusuli  dengan  pelajar-pelajar  lain.

Baguslah  begitu!  Shafiq  merasa  bangga  dan  amat  gambira  kerana  pelajar-pelajar  di  dalam  kelasnya  sanggup  bekerjasama  untuk  menyambut  Hari  jadi  Cikgu  Melissa.  Tetapi  belum  sempat  dia  bertanya  apakah  surprise  yang  dirancang  itu,  Cikgu  Melissa  sudahpun  melangkah  masuk  ke  dalam  kelas.  Setelah  ketua  kelas  memberi  salam  dan  disusuli  pelajar-pelajar  lain,  seperti biasa  guru  itu  akan  ke  meja  guru  dan  duduk  di  situ.

Shafiq  hairan  kerana  masih  belum  ada  surprise  yang  ingin  ditunjukkan  seperti  yang  dicakapkan  kawannya  sebentar  tadi.  Padahal  guru  itu  sudah  masuk  ke  dalam  kelas.  Seperti  biasa,  Cikgu  Melissa  akan  membuka  laci  mejanya  untuk  mengambil  kapur.  Dengan  perlahan-lahan  dia  memasukkan  tangannya  ke  dalam  laci.  Dia  merasakan  yang  tangannya  seperti  terpegang  sesuatu.  Terasa  lembik!  Lantas  diambilnya  keluar.  Dia  mengetap  bibir. 
           
“Ka….ka…katak???” 

           “Aaaaaaaa…”  Cikgu  Melissa  menjerit  sekuat  hatinya.  Nafasnya  tercungap-cungap  seperti  baru  selesai  menghabiskan  larian  merentas  desa.  Dia  tidak  menyangka  yang  dia  berpeluang  memegang  haiwan  yang  paling  menggelikannya.

Katak  yang  dipegang  tadi  sudah  pun  dilemparnya.  Serentak  itu,  semua  pelajar  menghamburkan  ketawa  mereka  yang  terpaksa  ditahan  sebelum  itu.  Terbeliak  mata  Shafiq  memandang  seekor  katak  terlompat-lompat  keluar  dari  kelas  itu.  Dia  tidak  menyangka  semua  pelajar  di  dalam  kelasnya  sanggup  mempermainkan  seorang  guru.   

            “Be…be…berani  awak  semua….”  Belum  sempat  Cikgu  Melissa  menghabiskan  kata-katanya,  bunyi  satu  tumbukan  yang  agak  kuat.  Sekali  lagi  guru  itu  terkejut  kerana  Shafiq  menumbuk  mejanya.  Pelajar-pelajar  yang  masih  belum  berhenti  ketawa,  terus  senyap.  Tiada  sesiapa  yang  berani  berkata-kata.  Kelas  itu  menjadi  sunyi-sepi.

            “Siapa  yang  merancang  semua  ni  ha?  Cakap!!”  tengking  Shafiq.  Dia  pun  tidak  tahu  kenapa  dia  menengking  sebegitu.  Semua  pelajar  hanya  mendiamkan  diri.  Takut!  Hairan!  Semuanya  bercampur  baur.  Apatah  lagi  memandang  wajahnya  yang  agak  bengis  ketika  itu.

            “Inikan  sekolah  yang  terkemuka!  Kelas  ini  pulak  adalah  kelas  yang  terbaik  di sekolah  ini!  Apa  kata  Pengetua  apabila  dia  mendapat  tahu  akan  hal  ini?  Dan…..sanggup  kamu  semua  mempermainkan  maruah  seorang  guru?  Kamu  semua  gembira  melihat  Cikgu  Melissa menjerit  dan  terlompat-lompat  kegelian?  Adakah  kamu  semua  sedar  apa  yang  kamu  semua  sedang  lakukan  ni  ha?  Hari  ni  kan  Hari  Jadi  Cikgu  Melissa,  sepatutnya  kita  meraikannya!  Bukan  menganiayainya!”  Shafiq  menarik  nafas  dalam-dalam.  Puas!  Dia  sudah  meluahkan  apa  yang  ditahannya  sebelum  itu.  Dia  tidak  sanggup  melihat  orang  yang  disukainya  dianiayai  sebegitu. 

Lantas  dia  keluar  dari  kelas  itu  tanpa  meminta  izin  Cikgu  Melissa  yang  masih  berdiri  kaku  di  depan  kelas.  Semua  pelajar  di  dalam  kelas  itu  terlopong  termasuk  Cikgu  Melissa  sendiri  semasa  mendengar  kata-kata  Shafiq  sebentar  tadi. 

Masing-masing  terkejut  dengan  tindakan  Shafiq.  Mata  mereka  masih  menyoroti  langkah  Shafiq  yang  kian  jauh.  Kemudian  pandangan  mereka  beralih  ke  arah  Cikgu  Melissa.  Guru  itu  masih  lagi  di  situ.  Dia  terkesima.  Dia  masih  terkejut  dengan  tindakan  Shafiq  membelanya  dan  memarahi  pelajar-pelajar  lain  di  dalam  kelas  itu.  Sejurus  itu,  air  matanya  turun  membasahi  pipinya.  Terasa  sedih  kerana  diperlakukan  sebegitu  oleh  pelajar-pelajarnya  sendiri.  Juga  terharu  dengan  tindakan  Shafiq  membelanya  sebentar  tadi.


 -------


Shafiq  memandang  sekumpulan  lelaki  yang  sedang  berbual-bual.  Ah!  Dia  terlewat  lagi!  Laju  sahaja  langkahnya  menuju  ke  arah  sekumpulan  lelaki  itu.

            “Sorry,  aku  lewat!”  Shafiq  melabuhkan  punggungnya  di  tepi  Azman.  Mereka  hanya  tersenyum.  Sudah  lali  dengan  perangai  Shafiq  yang  selalu  datang  lewat. 

“Apa  yang  korang  bualkan?”  soal  Shafiq  sambil  meletakkan  beg  sandangnya  ke  atas  pehanya. 

            “Macam  biasalah,  about……girlfriend,”  jawab  Azman  bersahaja. 

            “Fiq,  kau  selalu  dengar  pasal  girlfriend  kami,  tapi  kau!  Tak  pernah  pun  kau  cerita  kat  kami  siapa  yang  kau  suka!  atau…….kau  belum  ada  yang  istimewa?”  soal  Farid,  juga  rakan  sekelasnya.  Yang  lain  hanya  mengangguk  mengiyakan  kata-kata  Farid.

            “Ada,”  jawab  Shafiq  ringkas.

            “Feewiit!  Siapa  yang  berjaya  menawan  hati  kau  tu?”  usik  Azmeer  yang  duduk  bertentangan  dengannya.  Shafiq  hanya  tersenyum.
            “Cikgu  Melissa!  Dialah  satu-satunya  wanita  yang  dapat  menawan  hati  aku!”  ujar  Shafiq  perlahan  tetapi  masih  didengari  ketiga-tiga  orang  rakannya. Ternganga  mulut  mereka  bertiga.  Seakan  tidak  percaya  dengan  kata-kata    Shafiq.  Hampir  tergelak  Shafiq  melihat  reaksi  rakan-rakannya.

            “Cik…Cikgu  Melissa?  Kau…kau….kau  ni  gila  ke?  Kenapa  pulak  jatuh  cinta  kat  Cikgu  Melissa?  Berlambak  gadis  kat  dalam  sekolah  atau  kat  luar  yang  boleh  kau  pilih,”  ujar  Farid.  Dia  tidak  menyangka  yang  kawannya  akan  jatuh  cinta  dengan  guru  sendiri. 

            “Ini  soal  hati  Rid,  mana  boleh  pilih  ikut  sesuka  hati  je!”  mereka  bertiga  saling  memandang  di  antara  satu  sama  lain.  Disangkanya  Shafiq  hanya  bergurau.  Mereka  memandang  wajah  Shafiq.  Ternyata  serius!  Bukan  gurauan!  Juga  bukan  main-main!

            “Patutlah  semalam………..”

            “Ya,  aku  tidak  sanggup  tengok  dia  dianiayai  sebegitu  rupa,”  Shafiq  memotong  percakapan  Azmeer.  Dia  semakin  lega  kerana  rakan-rakannya  memahaminya.  Tidak  lama  kemudian  loceng  sekolah  berbunyi  memberi  arahan  supaya  semua  pelajar  masuk  ke  dalam  kelas  masing-masing  agar  dapat  bersedia  untuk  belajar  matapelajaran  waktu  pertama.

 Semua  pelajar  berlari-lari  anak  menuju  ke  kelas  masing-masing.  Shafiq  melangkah  laju!  tidak  sabar  rasanya  untuk  bertemu  dengan  Cikgu  Melissa  kerana  guru  itu  akan  mengajar  waktu  pertama  di  dalam  kelasnya.  

            “Fiq,  Cikgu  Melissa  nak  jumpa  kau  di  biliknya,”  arah  Syazryn, penolong  kelasnya.  Shafiq  ketika  itu  sedang  mengulang  kaji  pelajaran  segera  menutup  buku. 

            “Ryn,  kenapa  Cikgu  Melissa  nak  jumpa  aku?”  soal  Shafiq  kehairanan.  Ada  kerutan  di  dahinya. 

            “Entah,”  pendek  sahaja  jawapan  yang  keluar  dari  mulut  gadis  montel  itu.  Tanpa  membuang  masa,  Shafiq  terus  ke  bilik  Cikgu  Melissa.  Setibanya  dia  di  sana,  dia  mengetuk  pintu. 

Setelah  diizinkan  masuk  ke  dalam,  Shafiq  terus  membuka  pintu  perlahan-lahan.  Dilihatnya  guru  itu  setia  menunggunya  sambil  tersenyum  manis  memandangnya. 

            “Duduk  Fiq,”  arah  Cikgu  Melissa.  Shafiq  hanya  menurut.  Dia  memandang  wajah  ayu  di  depannya.  Mahu  saja  dia  meluahkan  segala  yang  terpendam  di  dalam  hati  pada  masa  itu. 

            “Terima  kasih,  Fiq,”  ucap  Cikgu  Melissa.  Senyuman  manis  terukir  lagi  di  bibirnya.

            “Untuk  apa?”  soal  Shafiq.  Dia  masih  tidak  tahu  tujuan  dia  dipanggil  ke  situ.
           
“Pasal  semalam,”

“Oooo,  itu!”  Shafiq  mengangguk.  Dia  sudah  mengerti.  Dia  merenung  anak  mata  guru  itu  tetapi  anak  mata  itu  mengelak  apabila  direnungnya. 

            “Tapi…..kenapa  Shafiq  membela  saya  hari  tu?”  Shafiq  diam.  Tidak  menjawab  soalan  guru  itu.  Shafiq  menundukkan  kepalanya  seperti  memikirkan  sesuatu.

            “Shafiq!!”  sergah  Cikgu  Melissa.

            “Err….sebab  saya  sukakan  cikgu,”  Shafiq  telah  pun  memberitahu  apa  yang  takut  untuk  diberitahunya.  Mungkin   dia  terperanjat  disergah  sebegitu. 

Cikgu  Melissa  mengetap  bibir.  Tidak  menyangka  pelajar  lelaki  itu  menyukainya.  Cikgu  Melissa  menggigit  bibirnya.  Takut  dia  berdepan  dengan  pelajar  lelaki  di  depannya  itu. 

Dia  sedar,  dialah  satu-satunya  guru  yang  paling  muda  di  sekolah  itu.  Dia  sudah  lali  mendengar  siulan  para  pelajarnya  sendiri.  Tetapi  itu  semua  hanyalah  sekadar  usikan.  Tetapi  sepanjang  dia  mengajar  di  situ,  itulah  kali  pertama  dia  mendengar  pengakuan  seorang  pelajar  menyukainya.  Cikgu  Melissa  melepaskan  keluhan  berat. 

            “Fiq,  peperiksaan  SPM  dah  tak  lama  lagi.  Saya  harap  awak  belajar  bersungguh-sungguh!  sekarang,  awak  boleh  keluar,  ulangkaji  pelajaran!”  perlahan  sahaja  suara  yang  keluar  dari  mulut  Cikgu  Melissa.  Shafiq  merenung  tepat  anak  mata  Cikgu  Melissa  yang  sedikit  kebiruan  itu.

            “Cikgu  menolak?  Kenapa?  Kerana  cikgu  lebih  tua  daripada  saya?  Cuma  tua  enam  tahun….. saya  tak  kisah,”  hampir  terperanjat  Cikgu  Melissa  mendengar  kata-kata  Shafiq.

            “Apa  yang  awak  merepek  ni  Fiq?  Bu…bu…bukan  pasal  umur,  tapi……..”Cikgu  Melissa  tidak  dapat  meneruskan  kata-katanya.  Air  matanya  turun  laju  ke  pipi.  Entah  kenapa  terasa  sebak  tiba-tiba.  Laju  sahaja  tangannya  menyeka  air  mata  itu.  Shafiq  menghulurkan  sapu  tangannya  tetapi  tidak  bersambut.  Lantas  dimasukkan  kembali  sapu  tangan  itu  ke  dalam  poket seluarnya. 

            “Ka….ka…kalau  awak  tak  nak  keluar,  biar  saya  yang  keluar,”  Cikgu  Melissa  segera  menuju  ke  pintu.  Dia  ingin  keluar  dari  situ.  Tidak  sanggup  lagi  untuk  menghadapi  semua  itu.

            “Melissa….”  Tersentap  jantung  Cikgu  Melissa  apabila  Shafiq  memanggil  namanya.  Tiada  lagi  panggilan  ‘cikgu’  baginya!  Langkahnya  terhenti.  Dia  dapat  merasakan  debaran  jantungnya  yang  semakin  laju.
            “Kan  sa…saya  cikgu  awak!  Awak  patut  panggil  saya  ‘cikgu’!  bu….bu…kan  Melissa!”  dia  membalas  renungan  Shafiq  dengan  jelingan  yang  sungguh  tajam.  Berani  sungguh  budak  itu  memanggil  namanya!  Detik  hati  kecilnya. 

Perasaanya  bercampur  baur  ketika  itu.  Malu  pun  ada  apabila  menyedari  yang  dia  tergagap-gagap  bercakap  dengan  pelajar  itu.  Menyesal  dia  memanggil  pelajar  itu  ke  biliknya.  Tetapi  dia  sedar,  manusia  hanya  merancang  tetapi  ALLAH  yang  menentukan  segalanya.  

            “Tapi……”   shafiq  cuba  mendekati  Cikgu  Melissa.  Dia  semakin  berani. 

            “Itu  tidak  mungkin  akan  berlaku,  Fiq,  sebab  saya  sudah  bertunang,”  Shafiq  berundur  tiga  langkah  ke  belakang.  Dia  hampir  rebah.  Harapannya  hancur  berkecai.  Cikgu  Melissa  adalah  wanita  pertama  yang  dia  suka.  Sebelum  itu  tidak  pernah  dia   menyukai  gadis  lain. 

            “Bukankah  terlalu  awal  untuk  awak  bertunang?”  Shafiq  cuba  bercakap  walaupun  hatinya  sudah  hancur  berkecai.  Cikgu  Melissa  mula  menyedari  yang  Shafiq  bersaya  awak  dengannya.

            “Awak  juga  terlalu  awal  untuk  bercinta!  Awak  masih  mentah  Fiq,  mungkin  ini  hanyalah  cinta  monyet  awak! Lebih  baik  awak  tumpukan  pada  pelajaran.  Fiq,  dengar  sini!  Anggaplah  ini  semua  sebagai  satu  hakikat  yang  awak  tidak  mungkin akan  menyukai  atau  bersama  saya.  Saya  akan  berkahwin  bila-bila  masa  sahaja.  Mungkin  tahun  depan!  Mungkin  juga  dua  tahun  lagi!”  lancar  sahaja  Cikgu  Melissa  berkata-kata.  Tidak  seperti  sebentar  tadi  yang  tergagap-gagap  apabila  bercakap  dengan  pelajar  itu. 

Kali  ini  dia  terpaksa  menyakinkan  Shafiq  supaya  dapat  melupakannya.  Shafiq  segera  keluar  dari  bilik itu  tanpa  dipinta.  Dia  pasrah!  Air  mata  lelakinya  yang  tidak  pernah  mengalir  di  pipinya  selama  ini  lencun  di  wajahnya.


Dia  terpaksa  menerimanya  sebagai  satu  hakikat  yang  dia  tidak  mungkin  boleh  bersama  dengan  guru  itu.  Jika  itu  berlaku,  mungkin  itu  hanyalah  mimpi  indah.  Dia  yakin,  setelah  dia  berjaya,  mungkin  dia  dapat  melupakan  Cikgu  Melissa!